search

En del av

Stockholms stad

SHIS logotyp
search

Boende med stöd

Boende med stöd är till för personer som på grund av psykisk eller fysisk ohälsa, eller andra skäl, är i behov av en bostad där det erbjuds stödinsatser.

I boende med stöd är det SHIS personal som utför det stöd som avtalats mellan SHIS och placerande förvaltning. SHIS gör en genomförandeplan baserad på beställningen från socialtjänsten. Placeringen följs upp och dokumenteras utifrån genomförandeplanen. Placerande förvaltning deltar under boendetiden vid uppföljningar gällande placeringen.

Målgrupper

Boende med stöd finns för

  • ung vuxen (18-30 år)
  • vuxen (över 25 år)
  • ensamstående (över 18 år) med eller utan barn med erfarenhet av relationsvåld, så kallat mellanbo (inte den akuta fasen).
  • nolltolerans för personer över 25 år med tidigare missbruksproblematik.

Boendestöd som erbjuds

Omfattningen av det individuella stödet bedöms gemensamt av placerande förvaltning och SHIS utifrån vad som anses nödvändigt för att målen ska uppnås.

SHIS boendestödjare arbetar med pedagogiska och praktiska insatser för att stärka hyresgästerna att leva ett självständigt liv och komma vidare i boendekarriären. Alla hyresgäster får en egen kontaktperson som genom riktat stöd i boendet bidrar till att hen får en en struktur i vardagen.

Exempel på det boendestöd som erbjuds:

  • Motivation och praktiskt, individuellt stöd för att personen ska kunna hantera en egen bostad. Det kan till exempel innebära pedagogiska insatser i samband med städning, tvätt eller planering av inköp.
  • Stöd att sköta vardagsekonomi, till exempel att öppna post, förstå skrivelser, fylla i blanketter och hålla reda på bokade tider och möten.
  • Bistå vid kontakt med till exempel myndigheter och vårdgivare, samt att arbeta för att olika aktörer samverkar med personen i fokus.
  • Att vid behov ha motiverade samtal i syfte att få struktur på vardagen.

I boende med stöd utrustas lägenheterna med ett basmöblemang.

Hur går det till?

Ansökan om bostad

Placerande förvaltning ansöker om boende för sin klient genom att skicka in en ansökan Länk till annan webbplats. via vår webbplats. För att kunna göra ansökan måste du vara behörig beställare inom Stockholms stad och vara inloggad.

När ansökan kommit in till oss, handläggs den av våra förmedlingshandläggare. Våra handläggare är socionomer med erfarenhet från socialtjänsten. De utreder och gör en första bedömning om den sökande möter grundkraven för ett boende på SHIS. Om de några frågor kontaktar de dig.

Lägenhetserbjudande och informationsmöte

När en lägenhet blir ledig kontaktas du av en förmedlingshandläggare. Om du och din klient tackar jag till lägenhetserbjudandet kallas ni till ett informationsmöte på det aktuella boendet.

Informationsmötet är en möjlighet att träffa vår personal och se om boendet passar för din klients behov och förutsättningar. Det är också ett tillfälle för SHIS att se om boendet är lämpligt för den sökande. Därför är det viktigt att både du och din klient närvarar vid informationsmötet.

Om klienten är i behov av kompletterande stöd för att klara sitt boende, i form av till exempel hemtjänst, ansvarar placerande förvaltning för detta.

Avtalstecknande

Hyresgästen skriver ett hyresavtal direkt med SHIS. Hyreskontraktet är villkorat av att biståndsbedömd insats föreligger från placerande förvaltning. Alla bostadskontrakt tecknas med ett avstående från besittningsskydd. Ett kompletterande avtal upprättas samtidigt mellan SHIS och placerande förvaltning.

I samband med kontraktsskrivningen får hyresgästen information om att hen ansvarar för att teckna en hemförsäkring för den aktuella lägenheten.

Genomförandeplan och uppföljning

I samband med inflyttning beskriver socialtjänsten i en genomförandeplan, mål och syfte med placeringen. Genomförandeplanen ska innehålla eventuella kompletterande stödbehov, och om det är relevant, en riskbedömning med en handlingsplan.

Utifrån socialtjänstens syfte och mål med placeringen sammanställer SHIS personal tillsammans med hyresgästen en individuell genomförandeplan och hur den ska uppnås.

SHIS boendestödjare dokumenterar och kommunicerar kontinuerligt eventuella avvikelser i boendet med beställaren. Under boendetiden följs genomförandeplanen upp och revideras regelbundet tillsammans med socialtjänsten.

Bostadssocial service

I samtliga boendeformer ingår grundläggande bostadssocial service i form av

  • Fastigheter med egen personal, bemannade vardagar under kontorstid och en kväll i veckan.
  • Vägen till egen bostad (bostadsvägledning, hur du sköter om ditt hem, hur du tar hand om din ekonomi)
  • SHIS Trygghetsteam under kvällar och nätter på vardagar samt dygnet runt röda dagar och helger.
  • Uppföljning av den plan som SHIS och placerande stadsdelsförvaltning gemensamt tagit fram tillsammans med hyresgästen.

Senast uppdaterad: