Konsumentvägledning för nyanlända

 

 

 

 

Mitt namn är Ellen Wolbe och jag är konsumentvägledare inom verksamhetsområde nyanlända. Jag arbetar för de hyresgäster som av olika anledningar inte själv kan söka befintlig rådgivning inom kommunen eller annan myndighet.

Jag kan bland annat hjälpa till med att:

  • tyda avtal
  • informera om rättigheter och skyldigheter vid köp av vara eller tjänst från ett företag
  • medla i kontakt mellan hyresgäst och säljare
  • klaga på köpt vara eller tjänst (reklamera)
  • vägleda vid en överklagan   

Hyresgästen kan träffa mig på mitt kontor på Västertorpsvägen 89 eller i fastigheten där hen bor. Det enklaste sättet för en hyresgäst att få kontakt med mig är via sin bovärd. Det går även bra att ringa eller mejla till mig.

Att träffa mig är kostnadsfritt och jag lyder under sekretess.

Mina kontaktuppgifter är:

 

Med vänlig hälsning

Ellen Wolbe
Konsumentvägledare

 

Vill du veta mer eller leta information själv? Här kommer förslag på hemsidor med bra information:

Film:
Konsumentvägledning - en snabbintroduktion. Möjligheten finns att välja undertexter på textad på arabiska, engelska, persiska, svenska, somaliska och tigrinja

Länkar:
Ny i Stockholm - konsumenträtt

Stockholms stad - konsumentvägledning

Konsumentverkets kontaktservice - Hallå konsument

Information om rättigheter och skyldigheter för dig som konsument på följande språk: engelska, arabiska, dari, persiska, somaliska, kurdiska, tigrinja

Rättigheter när du köper varor och tjänster på olika språk

Konsumentrådgivning om abonnemang för tv, telefoni och bredband

Oberoende och kostnadsfri vägledning om bank och försäkring

Oberoende vägledning om el, gas och fjärrvärme

Om du vill vet mer om eller få kontakt med Kronofogden

Information och råd när du handlar varor och tjänster utanför Sverige inom EU, Norge och Island

Spärra ditt telefonnummer för telefonförsäljare

Överklaga ärenden vid tvist med företag

 

 

Filer