
Mitt namn är Ellen Wolbe och jag är konsumentvägledare inom verksamhetsområde nyanlända. Jag arbetar för de hyresgäster som av olika anledningar inte själv kan söka befintlig rådgivning inom kommunen eller annan myndighet.
Jag kan bland annat hjälpa till med att:
- tyda avtal
- informera om rättigheter och skyldigheter vid köp av vara eller tjänst från ett företag
- medla i kontakt mellan hyresgäst och säljare
- klaga på köpt vara eller tjänst (reklamera)
- vägleda vid en överklagan
Hyresgästen kan träffa mig på mitt kontor på Västertorpsvägen 89 eller i fastigheten där hen bor. Det enklaste sättet för en hyresgäst att få kontakt med mig är via sin bovärd. Det går även bra att ringa eller mejla till mig.
Att träffa mig är kostnadsfritt och jag lyder under sekretess.
Mina kontaktuppgifter är:
- ellen.wolbe@shis.se
- +46 8 508 38 874
Med vänlig hälsning
Ellen Wolbe
Konsumentvägledare
Vill du veta mer eller leta information själv? Här kommer förslag på hemsidor med bra information:
Film:
Konsumentvägledning - en snabbintroduktion. Möjligheten finns att välja undertexter på textad på arabiska, engelska, persiska, svenska, somaliska och tigrinja
Länkar:
Ny i Stockholm - konsumenträtt
Stockholms stad - konsumentvägledning
Konsumentverkets kontaktservice - Hallå konsument
Rättigheter när du köper varor och tjänster på olika språk
Konsumentrådgivning om abonnemang för tv, telefoni och bredband
Oberoende och kostnadsfri vägledning om bank och försäkring
Oberoende vägledning om el, gas och fjärrvärme
Om du vill vet mer om eller få kontakt med Kronofogden
Information och råd när du handlar varor och tjänster utanför Sverige inom EU, Norge och Island
Spärra ditt telefonnummer för telefonförsäljare
Överklaga ärenden vid tvist med företag