Startsida
SHIS logotyp
search

En del av

Stockholms stad

SHIS logotyp
search

Vanliga frågor och svar

Hyran är din viktigaste räkning. Den ska betalas i förväg och det är viktigt att du betalar din hyra i tid för att slippa onödiga förseningsavgifter.

Din hyresavi innehåller viktig information som visar att det är rätt lägenhetsnummer och månad som hyran betalas för. Därför är det viktigt att du alltid betalar din hyra med avin som du fick senast.

Har du frågor som rör din hyra tar du kontakt med personalen i den fastighet där du bor så hjälper de dig.

Jag har förlorat min hyresavi.

Om du förlorar din hyresavi är det viktigt att du kontaktar personalen i fastigheten du bor. De hjälper dig att skriva ut en ny avi.


Var hittar jag mitt OCR-nummer?

OCR-numret är en sifferkod som du finner längst ner på din hyresavi. Sifferkoden är unik för varje månad och innehåller uppgifter om vilken lägenhet och månad som avin avser. Det är därför viktigt att du betalar din hyra med den avi som kom senast.


Autogiro

Som hyresgäst hos oss kan du enkelt och smidigt betala din hyra via autogiro. Det innebär att vi drar hyran automatiskt från ditt bankkonto varje månad. Du ansvarar själv för att det finns pengar på ditt konto det datum hyran dras. Autogiro är en kostnadsfri service.


När dras pengarna från kontot?

Autogirodragningen sker den 28:e varje månad. Om den 28:e infaller på en helg görs autogirodragningen vardagen innan. Om första försöket misslyckas görs det två omförsök de efterföljande vardagarna.


Hur gör jag för att betala min hyra via autogiro?

Fyll i och skriv under autogiromedgivandeblanketten som du finner i länken längre ner i stycket. Läs noga igenom instruktionerna för autogiroanmälan så att ditt kontonummer blir rätt ifyllt. När vi mottagit din anmälan så kommer ett autogiromedgivande tecknas.

Blankett för medgivande av Autogiro Öppnas i nytt fönster.