search

En del av

Stockholms stad

SHIS logotyp
search

Viktig information om din bostad

Här kan du läsa om hur du betalar din hyra, varför du behöver en hemförsäkring, hur du gör en felanmälan och vad som gäller för nycklar och besiktning.

Hyran är din viktigaste räkning

Du måste betala hyran senast den sista vardagen varje månad, innan nästa månad börjar. Om du betalar för sent kan du få betala en extraavgift.

Du kan betala din hyra på olika sätt.

Betala din hyra med autogiro

Autogiro betyder att hyran dras automatiskt från ditt bankkonto. Du måste ha tillräckligt med pengar på ditt konto dagen då hyran ska betalas. Om det inte fungerar första gången gör vi två nya försök dagarna efter.

Det kostar ingenting att ha autogiro.

Så här anmäler du autogiro

Du kan välja mellan tre olika sätt att anmäla autogiro.

1. Via din internetbank

  • Logga in på din internetbank.
  • Sök efter SHIS Bostäder under autogiro.
  • Fyll i ditt personnummer.
  • Bekräfta din anmälan.

2. Via en digital blankett

3. Via vår pappersblankett

När vi har fått din blankett skickar vi ett godkännande till din bank.
Det kommer att stå tydligt på din hyresavi när ditt autogiro är aktiverat.

Betala din hyra via din bank

Du kan också betala din hyra via din internetbank eller på banken.

  • Använd alltid den senaste hyresavin.
  • Använd det OCR-nummer som står längst ner på avin.

OCR-numret är en sifferkod som är olika varje månad. Sifferkoden visar vilken lägenhet och vilken månad det gäller.

Det är viktigt att du använder rätt hyresavi och rätt OCR-nummer när du betalar. Annars kan vi inte se att du har betalat.

Om du har tappat din hyresavi eller om du vet att du kommer att betala din hyra sent ska ska du prata med personalen i fastigheten. Om du slutar betala hyran kan du bli av med din bostad.

Du behöver en hemförsäkring

När du bor hos SHIS måste du ha en hemförsäkring. En hemförsäkring skyddar dig om något händer, till exempel om det blir en brand eller en vattenskada i din lägenhet eller hos en granne.

Om du inte har en hemförsäkring måste du själv betala det som går sönder. Det kan bli väldigt dyrt.

En hemförsäkring skyddar mer än du tror

En hemförsäkring gäller inte bara för saker i din bostad. Den kan också gälla om

  • du råkar ut för något på en resa
  • du behöver juridisk hjälp (rättsskydd)
  • du blir skadad i ett överfall
  • du orsakar skada på någon annans saker.

Kontrollera din hemförsäkring varje år. Alla i ditt hushåll ska ingå i försäkringen.

Mer information om hemförsäkring på Konsumenternas webbplats Länk till annan webbplats.

Gör en felanmälan om något är trasigt

Om något i din bostad är trasigt eller inte fungerar som det ska måste du kontakta personalen i fastigheten. De hjälper dig att göra en felanmälan.

Om det läcker vatten i din bostad eller någon annanstans i fastigheten måste du kontakta personalen på en gång. Om personalen inte är på plats ska du direkt ringa till SHIS trygghetsteam på telefon 070-771 72 67.

Ha koll på dina nycklar

Dina nycklar är personliga. Du får inte göra extra kopior eller själv byta låscylinder i din dörr.

Om du tappar dina nycklar

Om du har tappat dina nycklar måste du göra en polisanmälan. Du måste också meddela personalen i fastigheten för att få nya nycklar. Vi byter alltid låscylinder i din dörr när du tappat nycklar. Kostnaden för en ny låscylinder och arbete för att byta den måste du betala.

Om du upptäcker att du tappat dina nycklar när receptionen är stängd måste du vänta tills receptionen är öppen för att få hjälp med en ny nyckel.

Om du har låst in nyckeln i tvättstugan får du vänta tills hyresgästen efter dig kommer för sin tvättid. Du kan sätta upp en lapp med ditt telefonnummer och be hen kontakta dig så att du kan hämta dina nycklar.

Vi besiktar din bostad

Besiktning innan du flyttar in

Innan du flyttar in i din bostad gör vi en besiktning. Det betyder att vi skriver ner eventuella skador eller slitage som finns i din bostad. Du måste vara med på besiktningen och skriva under besiktningsprotokollet innan du flyttar in.

Om du hittar något som vi har missat måste du berätta det för oss så snart som möjligt. Det är ditt ansvar att se till att allt finns med i besiktningsprotokollet.

Du är ansvarig för lägenheten under din boendetid. Om du eller någon annan som är i bostaden orsakar en skada kan du få betala för det.

Underhållsbesiktning varje år

Varje år gör vi en underhållsbesiktning av bostaden. Du får ett brev med tid och datum så att du kan vara med när vi gör detta.

Besiktning när du flyttar ut

När du säger upp ditt hyreskontrakt måste du boka en tid för besiktning. Det är viktigt att du är med när vi besiktar din bostad. Om vi inte kan komma in i bostaden tiden som vi har bokat får du betala en avgift.

Om det finns fel eller skador som kommit under din boendetid skriver vi ned dem i ett besiktningsprotokoll. Vi jämför med protokollet du skrev under när du flyttade in. Du måste betala för skador som inte är normalt slitage.

Att bo hos SHIS

När du bor hos SHIS har du en tillfällig bostad. Du får ett andrahandskontrakt och skriver på ett dokument som säger att du inte har besittningsskydd. Det betyder att du inte har rätt att bo kvar i lägenheten när hyrestiden är slut. Du kan inte heller förlänga kontraktet.

Eftersom du har ett andrahandskontrakt:

  • får du inte hyra ut lägenheten till någon annan
  • får du inte låna ut eller byta lägenheten

Alla som bor i lägenheten måste stå med på hyreskontraktet. Det är bara du som får bo i lägenheten om du bor i

  • avtalat boende
  • boende med stöd för ungdom, ung vuxen eller vuxen

Synpunkter på ditt boende

Om du har synpunkter på ditt boende kan du kontakta personalen i fastigheten. Du kan säga dina synpunkter skriftligen eller muntligen. De återkopplar till dig inom en vecka.

Din köplats hos Bostadsförmedlingen

När du bor hos SHIS har du kvar din köplats hos Bostadsförmedlingen om du betalar din hyra i tid, och också betalar avgiften till Bostadsförmedlingen.

För att öka dina chanser till en egen bostad är det viktigt att du ställer dig i fler bostadsköer. Vår personal hjälper dig gärna med tips och råd!

Mer information om bostadsvägledning

Senast uppdaterad: