search

En del av

Stockholms stad

SHIS logotyp
search

Flytta från SHIS

När du ska flytta från SHIS finns det en del saker du behöver tänka på.

Meddela personalen i fastigheten där du bor att du vill säga upp ditt hyreskontrakt. Du kan göra det direkt i receptionen eller genom att boka ett möte med en bostadsvägledare. Din uppsägningstid är en kalendermåndad. Det betyder att om du säger upp ditt kontrakt i mitten på en månad, går kontraktet ut först den sista dagen i månaden efter.


När du säger upp ditt kontrakt ska du boka en tid för besiktning. Det är viktigt att du deltar när vi besiktar din lägenhet. Om vi inte kan komma in i lägenheten på överenskommen dag kommer du att få betala en kostnad.

 

Du måste i god tid innan du flyttar meddela oss om något behöver i lägenheten. Det är för att vi ska hinna åtgärda eventuella fel innan en ny hyresgäst flyttar in.

 

Vid besiktningen kommer vår besiktningsperson att jämföra protokollet som du skrev under när du flyttade in. Fel eller skador som kan ha uppstått under tiden som du bott i lägenheten skrivs ned. Du kommer att få betala för de skador som inte är normalt slitage.


Vid onormalt slitage i lägenheten kan du bli skydlig att betala för de skador som har uppstått i lägenheten under tiden du bott där. Förstörda golv, hål i dörrar och väggar eller förstörda fönsterglas är exempel på skador som ska ersättas.

 

Om lägenheten har missfärgats av nikotin eller om lägenheten har ett onormalt överslitage kommer du att få betala för kostnaden av saneringen eller målningen av väggar och tak.

 

Om du lämnar lägenheten ostädad så kommer du också att få betala för städkostnaden. Det är viktigt att rengöra bakom spisen och i ugnen, frosta av frysen och att du lämnar kyl och frys rengjorda.

 

Du har enligt lagen en skyldighet att låta en annan bostadssökande få se lägenheten under din uppsägningstid. Om detta blir aktuellt meddelar vi dig senast en vecka i förväg.


Du måste återlämna dina nycklar senast första vardagen efter att ditt hyreskontrakt har gått ut. Nycklarna lämnar du till personal i fastigheten och samtidigt ber du om att få en nyckelkvittens.

 

Du måste lämna tillbaka alla nycklar som du kvitterat ut. Du kommer att få betala för borttappade nycklar eller om vi måste byta låscylinder. Det gäller också för nycklar till källare, barnvagnsrum, cykelrum, postbox eller port.

Grovsopor, exempelvis soffa, bord, sängar, tv-apparater eller andra skrymmande föremål, ska lämnas vid närmaste återvinningsstation. Kontakta personalen i fastigheten där du bor för hjälp med att hitta till närmast återvinningsstation. Mindre föremål som kartonger och förpackningar kan slängas i fastighetens grovsoprum.

Om hantering av sopor och avfall Öppnas i nytt fönster.

 

Om du lämnar kvar egendom i din lägenhet är vi som hyresvärd skyldiga att förvara dem i tre månader innan vi de slängs.


Vi kommer inte att meddela dig att vi har tillvaratagit din egendom. Du kan när som helst under dessa tre månader hämta din egendom efter överenskommelse med vår personal. Du måste hämta allt vid samma tillfälle och skriva på en kvittens att de är uthämtade av dig personligen.


Om du av någon anledning inte kan hämta ut din tillvaratagna egendom personligen måste ditt ombud kunna visa upp en bevittnad fullmakt som ger hen rätt att hämta i ditt ställe.


Det är viktigt att du ändrar din folkbokföringsadress hos Skatteverket när du flyttar ut. Du kan göra det via Skatteverkets hemsida eller be vår personal om hjälp.

 

Innan du skriver ett nytt avtal med den nya hyresvärden kommer de att ringa till oss för att få information om hur ditt boende har fungerat. I en boendereferens är man intresserad av att veta om hyran är betalad i tid och att man har skött sig enligt de regler som hyresvärden har satt upp kring skötsel av lägenhet och störningar.

 

Senast uppdaterad: