Startsida
SHIS logotyp
search

En del av

Stockholms stad

SHIS logotyp
search

Ansvar och trivsel

Vi är övertygade om att ett trivsamt och tryggt hem är grunden till ett bra liv. Det är viktigt att vi tillsammans hjälps åt att ta hand om alla utrymmen i och utanför våra fastigheter.

Att bo tillsammans i ett hus med fler lägenheter innebär många möjligheter till gemenskap och trivsel. Det ställer också krav på att respektera varandra och visa hänsyn genom att till exempel inte störas på kvällar och nätter med hög musik eller höga röster. Vi håller också rent och snyggt i och omkring våra bostäder.


Visa hänsyn

Som hyresgäst har du ett ansvar för att din lägenhet och de gemensamma utrymmena är i gott skick och att dina grannar inte störs. Du är också ansvarig för skador som uppkommit av dig eller någon som besöker dig eller som utför ett arbete i din lägenhet.


Vi har tagit fram ordningsregler för att ge exempel på hur vi ska visa hänsyn till våra grannar.

Ordningsregler Öppnas i nytt fönster.


Hemförsäkring

Det är viktigt att du tecknar en hemförsäkring innan du flyttar in. En hemförsäkring täcker mer än man ofta tror. Den kan ge ersättning för dina saker om de blir stulna eller om de skadas i en brand- eller vattenskada. Dessutom innehåller alla hemförsäkringar ett reseskydd, ett rättsskydd, ett överfallsskydd och ett ansvarsskydd (skadeståndsskydd).


Gemensamma utrymmen

För vår säkerhet, trygghet och trivsel är det viktigt att vi inte ställer saker i trapphuset eller utanför dörren. Föremål i trapphuset kan hindra räddningstjänsten om de snabbt behöver ta sig fram i fastigheten. Det är också viktigt med fria utrymningsvägar om det skulle börja brinna.

Mer om brandskydd i hemmet Öppnas i nytt fönster.

 

Tvättstugan

I alla våra fastigheter finns det en eller flera tvättstugor. Tvättstugorna får endast användas av boende i fastigheten. Det är ett gemensamt ansvar att hålla dem rena och att ta hand om maskinerna.

 

Allmänna regler

 

  • Tvätta bara då du har en bokad tid.
  • Använd bara de maskiner som ingår i din bokning.
  • Om du inte har börjat att tvätta inom 30 minuter kan en annan hyresgäst ta din tvättid.


Att använda maskinerna

 

  • Kläder som innehåller stålbyglar och andra lösa delar ska läggas i en nätpåse innan de tvättas. Lösa delar kan både förstöra tvättmaskinerna och dina kläder.
  • Städmaterial (exempelvis moppar eller trasor) får inte tvättas i maskinerna.
  • Töm fickor på kläderna innan de stoppas i maskinen.
  • Tänk på miljön! Dosera tvättmedel och sköljmedel enligt anvisningarna på paketet.
  • Se till att tvättmedelsfacken är rena från tvättmedel både innan du börjar tvätta och efteråt.
  • Använd inte klorin eller annat blekmedel i maskinerna.


Innan du lämnar tvättstugan

 

  • Torka av maskinerna. Se till att det inte finns rester av tvättmedel i eller runt tvättmaskinen.
  • Kontrollera att det är tomt i tvättmedelsfacken. Torka ur facken med en ren trasa.
  • Låt luckorna stå öppna för att förhindra algbildning.
  • Töm filter från damm i torkskåp och torktumlare.
  • Sopa golvet i tvättstugan och våttorka med rent vatten om det behövs.
  • Ta med dig alla kläder när du är klar.
  • Kasta tomma förpackningar efter avslutat tvättpass.
  • Du ska alltid lämna tvättstugan i samma skick som du själv vill att den ska vara när du börjar tvätta.
  • Kläder och textilier som lämnas i tvättstugan efter tvättidens slut kommer att kastas.

 


 

 

Bild med tvättmaskiner i en tvättstuga 

 

 

Husdjur

Hos SHIS bor du tillfälligt. Våra lägenheter är ofta små och inte anpassade för att ha husdjur. Vår erfarenhet är också att möjligheterna att gå vidare till egen bostad ökar om man inte har husdjur. Om du har särskilda skäl till att ha husdjur, till exempel för ledsagning, kan du få dispens. Som hyresgäst har du ansvar för alla eventuella störningar och skador som husdjuret kan bidra till.


Felanmälan

Skador eller fel i din lägenhet som inte behöver hanteras akut ska du anmäla till personalen i fastigheten där du bor. De finns på plats vardagar under kontorstid och en kväll i veckan.


Om skadan är akut och det finns risk för vattenskada eller brand ska du omedelbart kontakta personal i fastigheten. Är det efter kontorstid och ingen personal finns på plats ska du anmäla skadan till SHIS Trygghetsteam på telefonnummer 070 - 771 72 67.

Säg din bostadsadress i växeln så får du tala med rätt person.


Läs mer om felanmälan Öppnas i nytt fönster.